Stavba hausbotů
Stavba nových hausbotů, rekonstrukce interierů a nástaveb starších hausbotů
Je třeba uvážit, pro jaké účely hodláte hausbot využívat. Zda pro samotářské rybaření, pro rodinnou rekreaci, větší přátelská setkání nebo trvalé bydlení. Podle toho mohu připravit návrh celkového řešení a rozpočet. Při práci na projektu i při vlastní stavbě uplatňuji své zkušenosti získané při stavbách hausbotů, lodí i dřevostaveb. Využívám při tom i praktické poznatky, ke kterým jsem dospěl jako uživatel, protože na svém hausbotu trávím už mnoho let veškerý volný čas. Berte proto tyto stránky i jako dobře míněné rady a informace. Po telefonické domluvě je možná jakákoliv konzultace, případná návštěva a prohlídka hausbotu.
Typy konstrukcí hausbotů
Volba konstrukce, velikosti, vybavení a mobility hausbotu závisí na vašich potřebách, požadavcích a představě. Pro srovnání uvádím základní typy a jejich charakteristiku:
- A) Klasický hausbot s vanou
- B) Klasický hausbot na plovácích
- C) Hausbot bez strojního zařízení (s vanou nebo s plováky)
Klasický hausbot s pohonem postavený na ocelové vaně (typ A) skýtá možnost využití prostoru vany, což má vliv na nižší vnější výšku lodi. Díky ní je loď při jízdě stabilnější a při větru překonává menší odpor. Také není zanedbatelný prostor vany do něhož vstupujete z paluby. Umožňuje vám dosáhnout vyšší vnitřní výšky obytné části. Tedy i pohodlnější pohyb v ní. Musíte však sestoupit po několika schodech dolů. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré díky malému ponoru lodi. Taktéž i kotvení.
Druhá varianta je postavení obytné nástavby na plovácích (typ B). Jsou to zpravidla dva podélné samostatné plováky na nichž je zhotovena paluba. Teprve na ní je postavena obytná část. Je to obdoba katamaranu. Obytná část je ve stejné úrovni jako paluba. Takto konstruované hausboty bývají většinou širší, než typ s vanou, ale současně i vyšší. Jízdní vlastnosti jsou obdobné jako u předešlého typu. Loď je díky šířce stabilnější, ale při silném větru musíte počítat s větším odporem. Je to však kompenzováno menším odporem ve vodě. Každý typ má samozřejmě své výhody i nevýhody. U typu A se loď více kýve, ale díky menší šířce se vejdete např. do plavebních komor či klecí. Využíváte celé hloubky vany. Z mého pohledu je tento typ nejoptimálnější. U typu B odpadají schody dolů. Jdete přímo z paluby do obytné části bez překážek. Loď se při plavbě prakticky nekývá nebo jen velmi málo. Jízdní vlastnosti jsou taktéž velmi dobré. Na topení a vaření je většinou používán propan-butan. Zde musíte počítat s revizemi. Elektrifikace (nejčastěji 12 V) je řešena bateriemi a fotovoltaickými články. Ty je možné částečně dobíjet i pomocí motoru. Je možné použít i měniče na 230 V. Počítejte však, že kapacita je dost omezená. Nejčastěji vám vystačí el. proud na osvětlení, rádio a třeba notebook. Při větší investici můžete mít ledničku a TV. Výhodou obou typů je prakticky neomezená mobilita. Z finančního hlediska je výroba obou typů prakticky stejná. Je jedno, zda stavíte vanu nebo dva plováky. Pouze u typu s vanou nejsou vnější stěny tak vysoké a dá se zde relativně ušetřit na materiálu. Ale rozdíl není velký. Z vlastní zkušenosti doporučuji nešetřit na motoru a vybrat dostatečně silný motor. Zkoušeli jsme jezdit s desetimetrovým hausbotém na motor 1,2 HP. Nějaký čas trvá než jej rozpohybujete, ale jede. Problém nastává při větru. Loď se stává neovladatelnou. Totéž jsem zažil i s relativně menšími hausboty. Například hausbot o délce 6,5m a šířce 2,5m s motorem 5 HP. S taktovým hausbotem se jezdit dá. Ale při silnějším větru nemáte jistotu, že budete mít loď neustále plně pod kontrolou. Zejména pak při poryvech. Motor nemá dostatečnou sílu loď tzv. vytáhnout.
Třetím typem (C) je hausbot buď na ocelové vaně nebo na plovácích, ale bez vlastního pohonu. Tento typ může mít větší rozměr a je využíván v podstatě jako chata či dům na vodě. Co se týká energií, nejste prakticky omezeni. Vybavit a využívat jej můžete jako byt, dům či chatu. Pokud po patřičných povoleních dovedete k lodi el. proud, můžete ji vybavit bez omezení. Samozřejmě, že lze i zde využít fotovoltackých článků, ale odběr 230 V ze sítě je pohodlnější. I veškeré spotřebiče na 230 V oproti 12 V jsou levnější. Jediné omezení je jen částečná mobilita. Díky rozměrům lodě bývá i kotvení a zabezpečení problematičtější. U tohoto typu se nepočítá s ježděním a proto není vybaven motorem. Pouze deskou na zádi k uchycení závěsného motoru pro případ přemístění. K tomuto typu je dobré si pořídit menší loď. Ať už pramici na vesla, na motor či motorový člun. Taktéž je možné více využívat zázemí na břehu. Jinak zde platí stejná pravidla a předpisy jako u předešlých typů.
Stavba každého hausbotu je výhradně zakázková práce. Bude tedy jen na Vás, jakou velikost, vybavení a materiály si vyberete. Pokud nemáte vlastní představu, můžeme návrh vytvořit společně. V každém případě bude Vaše loď originálem, který budete mít jenom Vy. Kromě individuálně navrženého a vyrobeného nábytku lze interier vybavit televizí se satelitem, ledničkou, teplou tekoucí vodou ve sprše i v kuchyni, hudbou, toaletou, zabezpečovacím zařízením, přímotopy atd.
Celý průběh stavby budete moci sledovat a případně upřesňovat detaily. Rád Vám poradím a pomohu s vyřízením registrace a osvědčením lodi i kotvištěm.
Ze všeho nejdříve byste si měli promyslet následující
K jakému účelu má váš hausbot sloužit?Zda pro celoroční rekreaci, občasné návštěvy u vody, pro ježdění, vytvoření zázemí pro rybáře či celoroční bydlení.
Jak by měl váš hausbot vypadat?Klasický hausbot s vanou nebo hausbot na plovácích. Velikost v poměru k celkovému vzhledu a účelu.
Pro kolik lidí je hausbot určen?Jinak bude řešen interiér pro rodinou rekreaci s dětmi, jinak např. pro rybáře. Je třeba zohlednit velikost místností, počet lůžek, přizpůsobení nábytku atd. Je dobré vědět že plavidla do hmotnosti 1000 kg a s motorem nepřesahujícím 5 HP nepodléhají evidenci.
Budete s hausbotem jezdit nebo bude trvale ukotven (tedy jako chata či dům na vodě)?U trvalého ukotvení odpadá otázka motoru. Pro plovocí hausboty je možnost buď vestavěného nebo závěsného motoru. Mějte na paměti, že na motor nad 5 HP je nutné mít průkaz vůdce malého plavidla. Počítejte s tím, že u menších hausbotů je kotvení a veškerá manipulace snazší. Parník také nezakotví kdekoli u břehu. U velkých hausbotů je dobré mít vlastní zázemí a na projížďky menší loď.
Jaké zázemí chcete v hausbotu vytvořit a jaké spotřebiče chcete využívat?Lednice, TV, sporák – vařič, bojler, chemické WC, sprcha, zabezpečovací zařízení apod. U mobilních hausbotů je elektrorozvod na 12 V a vaření převážně na plyn. U trvale zakotvených hausbotů je možnost připojení na síť 230 V. Zdoje energií jsou různé (plyn, solární panely, agregát, přípojka na síť, baterie) a proto je dobré vybrat spotřebiče nejvíce vyhovující vašim představám a požadavkům. Nejlevnější zařízení bývají na plyn a 230 V. Nezapomeňte, že na rozvod 230 V a plyn musí být revize.
Kolik to bude stát?Záleží na tom, kolik chcete investovat, jaké máte představy o velikosti a vybavení. Je to stejné jako se stavbou domu, chaty či bytu. Legislativa je jednodušší. Pro financování není možné využít hypotéku.
Konstrukce obecně
Klasická konstrukce je tvořena ocelovou vanou s žebry a nástavbou. Nebo ocelovými plováky a nástavbou. Nástavba je (vzhledem k velikosti) ocelová nebo dřevěná konstrukce s vnitřním a vnějším opláštěním. Případně s tepelnou izolací. Střecha je pokryta folií nebo pozinkovaným plechem. V případě využívání střechy jako další paluby (tzv. pochozí střecha) je folie vhodnější. Není rozpálená od sluníčka a nevyžaduje údržbu. Vnější opláštění je možné provést klasicky palubkami nebo OSB deskami a fasádou nebo termofasádou. Interiérové vybavení je vyrobeno na zakázku s ohledem na maximální pohodlí, účelnost a využití místa. Tepelná izolace je prováděna polystyrenem. Nátěr vany nebo plováků je proveden barou Hempel.
Rozvod el. energie je 12 případně 230 V.
Rozvod vody je v plastovém potrubí. Vnější část potrubí je izolována a opatřena samoregulačním kabelem proti zamrzání.
Realizace: Návrh a specifikace hausbotu. Cenová nabídka. Podpis smlouvy. Výroba dokumentace (schválení SPS). Výroba vany či plováků. Konstrukce nástavby. Nástřik barvy. Zastřešení. Vnější opláštění. Izolace. Rozvody vody, plynu, el. proudu. Podlaha. Vnitřní opláštění stěn a příček. Rozmístění nábytku a interiérového zařízení. Revize. Technická prohlídka. Doprava.
Popis hausbotu č. 2
Rozměry. 14,5 x 3,9 x 2,7m
Nástavba vnitřní rozměry 11 x 3,6 x 2,3m
Uspořádání: Kuchyň s obývací místností, koupelna, komora, ložnice, přední a zadní paluba, pochozí střecha.
Ocelová vana z 4 mm plechu. Žebrování L a U profily. Ocelová konstrukce nástavby a příček je z U profilů. Vnější opláštění je OSB deskami. Povrchová úprava nástavby je flexibilní lepidlo se sítí a plastová omítka. Vana je oboustranně opatřena nátěrem Hempel. Střecha je potažena fólií Fatrafol a využívána jako třetí paluba o ploše 52 m2. Podlaha je tvořena OSB deskami a PVC. V podlaze, stěnách a stropě (střeše) je 120 mm polystyren. Vnitřní opláštění stěn a stropu je palubkami. Na opláštění koupelny byly použity desky Abitibi. Nábytek je vyroben na míru. Rozvod el. energie je na 230 V. Plyn není instalován. Rozvod užitkové vody je v pastovém potrubí přes filtr a bojler. Čerpadlo je opatřeno elektronikou a není třeba tlakové nádoby ani spínače. Vnější část potrubí je izolována a opatřena samoregulačním kabelem proti zamrznutí. Pitná voda je z aquamatu. Vytápění je řešeno přímotopy. Hausbot je poháněn závěsným motorem.
Popis hausbotu č. 4 (FREYA)
Rozměry. 8,5 x 2,93 x 2,93 (2,30) m
Nástavba vnitřní rozměry 5,40 x 2,75 x 2,75 (2,10) m
Uspořádání: Zadní místnost tvoří kuchyň, jídelní kout a kapitánský můstek pro ovládání lodi. Samostatná toaleta. V přední části je ložnice s dvoulůžkovou postelí a palandou. Přední a zadní paluba. Střecha je pochozí.
Ocelová vana z 3 mm plechu. Žebrování L a U profily. Povrchová úprava je oboustranný vysokotlaký nástřik barvou Hempel. Konstrukce nástavby včetně střechy je dřevěná. Vnější opláštění jsou OSB desky a na nich palubky. Finální nátěr je barvou Flügger. Střecha je potažena fólií Fatrafol a využívána jako třetí paluba (cca 15 m2). Na podlaze jsou položeny OSB desky pokryté vysokozátěžovým PVC Tarkett. Strop, stěny i podlaha jsou izolovány polystyrenem o tloušťce 60 mm.Vnitřní opláštění je z palubek s nátěrem Flügger.
Elektrický proud 12V je z baterie 180Ah dobíjené z fotovoltaického panelu a při jízdě i z motoru. 230 V je řešeno měničem 170W (pouze pro dobíjení mobilních telefonů, notebooků a případně svítilen). Na lodi je instalován dvouplotýnkový vařič na PB a desetikilová PB láhev (PB rozvod je schválen revizí i inspekcí).
Pitná voda je v kanystru nebo dovezena v PET lahvích.
Chemické WC.
Loď je poháněna závěsným motorem Suzuki 15 HP s e-startem. Řízení je pomocí volantu z vnitřní části lodi.